Najnovšie vedecké zistenia zo Stanford University odporúčajú, že ak sa chcete vyspať „do ružova“, mali by ste sa v spálni vystríhať niektorým veciam a zlozvykom. Medzi najhlavnejších nepriateľov dobrého spánku patria elektronické prístroje. Či už je to televízor, čítačka kníh a najmä váš mobilný telefón.

Väčšina z nás používa mobilný telefón ako budík. Rovnako tesne pred spaním si obvykle skontrolujeme maily, najnovšie správy zo sveta, alebo svoje sociálne siete. A to je základná chyba. Elektronické prístroje ako je televízor, alebo mobilný telefón svojim vyžarovaním dokážu naše telo uviesť do omylu, že je ešte deň. Princíp je totiž veľmi jednoduchý. Vedci zistili, že svetlo v sietnici nášho oka dráždi bunky. Tie vysielajú signály do časti mozgu, ktorá zabraňuje uvoľňovaniu hormónu mladosti resp. spánku (melatonín). Výsledok je prerušovaný spánok, dlhodobá únava, častejšie bolesti hlavy, alebo závraty. Z dlhodobého hľadiska odborníci hovoria o tom, že takýto spánok dopomáha k rozvoju cukrovky, alebo obezite.

Mobil dáme preč!

Najlepším riešením toho, aby ste nemali prerušovaný spánok je odstrániť všetky elektronické prístroje z priestorov spálne. Nemali by sa tam vyskytovať blikajúci budík, televízor, tablet či spomínaný mobilný telefón. Vymeňte ho za tradičný mechanický budík. V posledných rokoch bol na ústupe, ale odborníci predpokladajú, že záujem o takýto budík bude stúpať. Ľudia si totiž uvedomujú, že kvalitný spánok má vplyv a dopad na ich celkový život, kariéru ako aj osobný život.

Mnohí z nás si neuvedomujú, ale počas noci podvedome niekoľkokrát skontrolujú na mobile koľko je hodín, alebo či náhodou nezaspali. Náš spánok má však cykly, pričom každý z nich trvá približne hodinu a pol. Ak nám ale v nesprávnom čase zapípa správa alebo zasvieti telefón, môže sa stať, že už nezaspíme vôbec. Možno si poviete, že je to len sekunda, že to vôbec nemusí narušiť váš spánok. Opak je však pravdou. Podľa nedávnych prieskumov stačí 0,12 sekundy na to, aby sa váš spánok vychýlil od normálu. Mobil teda odstráňte zo spálne a namiesto toho si užívajte pokojný spánok.

Odporúčame vám stlmiť svetlo v spálni hodinu pred spaním. Čas strávený tesne pred spaním by sa mal totiž niesť v znamení pohody a uvoľnenia. Napustite si vaňu, prihovorte sa k svojim blízkym, alebo si jednoducho urobte chvíľku len sami pre seba. Uvoľnite sa a prirodzene vás to bude ťahať do postele. Uvoľnené a zrelaxované telo sa vám potom odvďačí výživným spánkom.

Tipy ako odstrániť nepriateľov kvalitného spánku:

  1. Vymeňte budík – nepoužívajte budíky, ktoré blikajú, alebo svietia na vás počas noci. Blikanie budíka môže narušiť vašu relaxáciu.
  2. Nečítajte pred spaním – zaspávať pri knihe je síce pekná predstava, ale vaša myseľ ako aj oči až tak nadšené nebudú. Uprednostnite uvoľňujúce aktivity a relax.
  3. Odložte mobil - mobil by nemal byť v blízkosti hlavy. Ideálne by sa nemal vyskytovať ani s priestoroch spálne.
  4. Vystríhajte sa alkoholu a neskorej večeri – hovorí sa, že po jednom poháriku človek ľahšie zaspí. Nie je to úplne tak. Alkohol, ako aj ťažká večera narúša kvalitu spánku a zaťažuje pečeň. Vystríhajte sa tak káve, čaju, alebo niektorým povzbudzujúcim vitamínom.
  5. Zabudnite na okolitý svet – pred spaním nemusíte dopisovať posledné pracovné maily, alebo skontrolovať čo je nové na sociálnych sieťach. Okolitý svet počká aj do rána. Vy si totiž zaslúžite pokoj a ničím nerušený spánok.

cyklus spánku